Monday 14 May 2012

InterViEw IPG (teSL)

first2, ingatkan tak nak pergi..
but, the last minit, decide untuk pergi,
ni sbb yg saya perlu pergi..
  • ramai kawan saya yg mintak tapi ta dpt, in my investigation, kwn2 saya yg mintak, yg 9A ke atas je yg dpt for interview..  (tpi, ada jugak kawan saya yg dapat, tpi ta pergi)
  • then, abah dah ambik cuti, rugi pulak kalau ta pergi, just cuba nasib ~~
sesi saya start 8 pagi..
tpi, agak lewat juga, sbb ada perkara yg tak berapa ready lagi..
hhhmmmm... nak share sikit pasal interview ipg ni..
sampai sana, serious tak ada lah ramai sgt seperti yg saya jangka.. (ramai bangsa india)

sampai sana, setiap group memang dah diagihkan..
7 org satu kumpulan,..
but, my group ade dua org je.. (saya and intan)
ade 3 bahagian :

INSAK
  • before ujian start, kena bagi sijil, borang and salinan semua tu, tpi, ntah mcm mana gambar saya tak lekat lagi.. aiseh!! dah lah gam pun tak ada =P
  • ada 135 soalan.. need to answer in 30 minit..
  • memang kena rush.. terus je jwb (naik lenguh lah nak hitamkan omr) heee  :)
  • soalan dia mcm berkaitan personaliti..
INTERVIEW BERKUMPULAN
  • first of all, org tu terangkan dulu task dia, tpi saya mcm ta berapa fokus sampai dia tegur
  • haaa...  yg ni serious lawak.. bayangkan lah.. group saya ade 2 org je.. mcm mana nak interview berkumpulan?? haha.. main redah je ~~
  • here is the task yg dia bg time interview kumpulan
          huraikan...
          jenis bencana alam
          kesan bencana alam terhadap kehidupan manusia
          peranan sekolah untuk membantu menyelamatkan bencana alam
  • haha,, then, kami berdua pun cakap lah.. blablablabla  :)
  • serius ta sampai setengah jam.. mana tak nya, dua org je yg bercakap.. masing2 dah habis idea.. (ada satu group, bahasa melayu SJKT ta silap.. memang full semua ketujuh-tujuh org datang.
INTERVIEW PERSONAL
haaa.. yg ni saspen sikit...
here are the question that they ask to me(2 interviewer : 1 man, 1 woman)
  • ceritakan tentang latar belakang keluarga kamu
  • (saya ada ckp yg kakak saya sekarang ada dekat maktab) then, die tanya nama kakak n course ap..
  • kamu na ikut flow kakak kamu lah.. tanak ikut flow org lain??
  • apa subjek yang kamu apply??
  • kenapa nak jadi cikgu??
  • kamu dapat matrik and ipta mana??
  • kamu ambik banyak subjek sains, kenapa tak apply untuk ke medic ke??
  • ada pergi untuk jpa punya??
  • apa current issue sekarang yg related dgn pendidikan?? (tibai je)
  • what is the different between teach and educate?? (blank gilak)
  • give example..
  • what the different between teacher and lecturer??
  • adakah cikgu dipandang rendah??
  • pernah baca novel bi??
  • berapa byk yg telah kamu baca??
  • byk2 novel bi, novel mana yg kamu interested??
  • ceritakan sikit tentang novel tersebut??
  • macam mana kamu nak tarik perhatian pelajar supaya minat membaca buku bi??
haha.. ta tw lah berapa minit interview tu..
tak sedar pun... actually interviewer laki tu, mengajar dekat maktab kakak saya, tpi, course yg lain..

advices dekat sini.......
  • prepare semua borang betul2.. buat essay cantik2.. memandangkan saya subjek bi, so, saya buat dua essay bm n bi ~~
  • then, fokus time interview.. pandang muka org yg tengah bercakap ketika itu ~~
disebbkan saya ambik subjek bi, then, of course interview persona fully in english ~~
maybe interview lain sikit berbanding dengan org lain.. heeee  :D)

3 comments:

  1. ada saya baca kat internet tntg pengalaman iview tesl ipg ni jgak, tp the interviewers speaking malay dgn diorg. so, in this case, if it happens to me nnti, in ur opinion, rasenye sye perlu reply in english or truskan dlm malay ek? if it's malay, then should i speak formally or ckap ikot keselesaan? thanks! :)

    ReplyDelete
  2. should we answer completely in english?

    ReplyDelete